Ектения (малая и большая, о здравии и за упокой)

Диакон, читая ектению, держит в вытянутой правой руке орарь и после каждого прошения осеняет себя крестным знамением (Андрей Рябушкин, 1888 год)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ектения́ (также ектенья́эктения́; поздн. греч. ἐκτενὴς — «распространение, протяжное моление»), в богослужении — название последовательности молитвенных прошений. Ектения — одна из главных составных частей богослужения, входит в состав бо́льшей части богослужений в православной церкви.

Виды ектений

В зависимости от момента и характера службы ектения может принимать разные формы, или виды:

  • Великая (мирная)
  • Сугубая
  • Малая
  • Просительная
  • Некоторые другие виды: на литии, на Литургии (об оглашенных, благодарственная по Причастии), заупокойные, на молебнах и другие.

В Греческой церкви

В Греческой церкви русский термин ектения имеет различные именования[1]:

  • Наиболее общий перевод: διακονικά[1] — «диаконские [возглашения]»;
  • Другое общее название: συναπτή[1] — «сборные [прошения]»;
  • Великая ектения: εὐχὴ τοῦ τρισαϒίου[1] — букв. «молитва Трисвятого»; Η μεγάλη συναπτήτα ειρηνικά;
  • Просительная ектения: αἰτήσεις[1]ΔέησιςΠληρωτικά;
  • Сугубая ектения: просто ἐκτενὴς[1];
  • Малая ектения: ΑἴτησιςΜικρὴ Συναπτή.

Общий порядок совершения

Ектению читает, как правило, диакон, стоя на амвоне лицом к алтарю. Вытянув правую руку, он держит в ней орарь и после каждого прошения осеняет себя крестным знамением. Иногда за неимением штатного диакона на службе ектению может прочитывать священник. В Греческой церкви это было так исторически, и лишь только в Русской церкви было всегда обычным иметь также диакона на службе.

Ектения всегда читается в диалоге с хором. Ответные слова хора называются аккламациями. На ектенье бывают четыре различных аккламации:

  • «Господи, помилуй»
  • «Подай, Господи»
  • «Тебе, Господи»
  • «Аминь» — заключительная.

Ектения заканчивается возгласом священника, на который хор отвечает: «Аминь!»[2]. Возглас священника в большинстве случаев является громко озвученным окончанием про себя читаемой положенной в это время молитвы.

Таким образом, общая схема ектении выглядит так:

Диакон — Хор — Диакон — Хор — ... — Диакон — Хор — Священник — Хор

В некоторых случаях бывают незначительные отступления от этой схемы, особенно когда ектении идут друг за другом, в частности, на литургии.

Великая (мирная) ектения

Предваряет большинство служб православной церкви.

Великая ектения содержит молитвенные прошения о нуждах всей Церкви и общества. Каждое прошение диакон сопровождает поясным поклоном. Моление начинается с предметов наиболее возвышенных («свышнем мире»[3]) и постепенно снижается к общецерковным нуждам, затем земным, общественным, и наконец, к личным.

Завершается призывом верующих всецело предать свою жизнь Богу, с надеждой на заступничество Божией Матери и всех святых, и в успокоении пребывать в общецерковной молитве в храме. Возглас священника указывает на славу Божию, как высшее основание и цель мироустройства.

 

Таблица 1. Великая ектения.
Священнослужитель Хор
Диакон или священник:

1. — Миром Господу помолимся.
2. — О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
3. — О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
4. — О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
5. — О Великом господине и отце нашем нашем Святейшем Патриархе [4] (имяреки о господине нашем (преосвященнейшем, высокопреосвященнейшем, блаженнейшем) (епископе,архиепископе,митрополите) (имярек), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся.
6. — О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея Господу помолимся*.
7. — О граде сем (или: веси сей[5], если в монастыре, то: о святей обители сей), всяком граде, стране и верою живущих в них Господу помолимся.
8. — О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных Господу помолимся.
9. — О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их Господу помолимся**.
10. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.
11. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
12. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим. — Тебе, Господи.
Священник даёт возглас:

— Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

— Аминь.

* До начала марта 1917 года[6] вместо 5-го и 6-го нынешних прошений великая ектения содержала 4 прошения о духовной и светской власти и о царствующем доме[7]:

Священнослужитель:
5. — О Святейшем правительствующем Синоде и Преосвященнейшем (имярек, правящем епископе), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся.
6. — О Благочестивейшем, Самодержавнейшем, Великом Государе нашем (имярек, далее перечисление высочайших имён августейшей фамилии) Господу помолимся.
7. — О наследнике его, Благоверном Государе [Цесаревиче] и Великом Князе (имярек), и о всем Царствующем Доме: о всей палате (правительстве, суде) и воинстве их Господу помолимся.
8. — О пособити и покорити под нозе их всякаго врага и супостата Господу помолимся.

** В особенных случаях после 9-го прошения (О плавающих…) Устав указывает вставлять дополнительные прошения:

 

Таблица 1а. На благодарственном молебне (или другой благодарственной службе)
Священнослужитель:
9a. — О еже милостивно нынешнее благодарение и мольбу нас, недостойных рабов Своих, в пренебесный Свой жертвенник прияти и благоутробно помиловати нас, Господу помолимся.
9b. — О еже не возгнушатися благодарением нас, непотребных рабов Своих, еже о приятых от Него благодеяниих во смиренном сердце приносим, но яко кадило благовонное и всесожжение тучное благоприятно Ему да будет, Господу помолимся.
9c. — О еже и ныне послушати глас моления нас, недостойных рабов Своих, и доброе наме́рение и желание верных Своих во благое всегда исполнити, и всегда, яко Щедр, благоде́яти нам, и Церкви Своей Святей, и всякому верному Своему рабý прошения даровати, Господу помолимся.
9d. — О еже избавити Церковь Свою Святую (и рабов Своих, или раба Своего, имярек) и всех нас от всякия скорби, беды, гнева и ну́жды и от всех врагов, видимых и невидимых, здравием же, долгоденствием, и миром, и ангел Своих ополчением верных Своих всегда оградити, Господу помолимся.
Таблица 1b. При бездождии
Священнослужитель:
9a. — О еже не помянути беззаконий и неправд людей Своих и отвратити от нас весь гнев Свой, праведно дви́жимый на ны, и не уморити нас гладом и жаждою, Господу помолимся.
9b. — О еже благорастворенныя воздýхи и дожди благовременныя к плодоношению милостивно послати земли и людем Своим, Господу помолимся.
9c. — О еже во гневе Своем не погубити людей Своих и скоты́, но повелети облако́м свыше одожди́ти и к плодоношению оросити землю, Господу помолимся.
9d. — О еже повелети земли прозябати плоды на веселие и пищу людей Своих и злак в службу человеком, траву же ското́м, Господу помолимся.
9e. — О еже милостивно призрети на вопль, плач, стенания и умиленныя молитвы старых и юных, младенцев же и всех людей Своих и не погубити нас гладом грех ради наших, но пощадити от смерти души наша и препитати нас в гладе, Господу помолимся.
9f. — О еже благоприятным быти мольбам нашым и, якоже Илию иногда послушати нас, дождем и благорастворенными возду́хи, и помиловати нас, Господу помолимся.
9g. — О еже милостивно услышати глас молитвы нашея и избавити нас от глада, губительства, труса, потопа, огня, града, меча, нашествия иноплеменник, междоусобныя брани и всякая смертоносныя язвы, Господу помолимся.

Далее идут 10-е, 11-е, 12-е прошения и обычное завершение ектении.

Молебное пение на Новый год

В процессе написания

Молебное пение при начатии учения отрокóв

В процессе написания

Последование молебного пения ко Господу Богу нашему о Богохранимей стране нашей, властéх и воинстве ея, певаемое во время брани против супостатов

В процессе написания

Молебное пение о недужных многих или о едином

В процессе написания

Последование молебнаго пения ко Господу Богу нашему Иисусу Христу, певаемаго во время безведрия, егда дождь многий безгодно идет

В процессе написания

Чин благословения в путешествие

В процессе написания; другие В процессе написания

Малая ектения

Малая ектения является предельно сокращённым вариантом великой ектении (без потери основного смысла). 1-е, 2-е и 3-е прошение её совпадают с 1-м (с прибавкой «Паки и паки»), 11-м и 12-м прошением великой ектении соответственно. Это вторая по значимости и первая по частоте появления на богослужении ектения.

Малая ектения читается после кафизм при чтении Псалтири; на полиелее после каждения; по 3, 6, 9 песни канона утрени[8]; после 1-го и 2-го антифона (точнее, сразу после «Единородный Сыне») на литургии.

 

Таблица 2. Малая ектения.
Священнослужитель Хор
Диакон или священник:

1. — Паки и паки[9] миром Господу помолимся.
2. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение
3. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим. — Тебе, Господи.
Священник даёт возглас (см. ниже).
— Аминь.
Возглас после кафизмы
  • По первой кафизме: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
  • По второй кафизме: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков» (как после просительной ектении).
  • По третьей кафизме: «Яко Ты еси Бог наш, Бог миловати и спасати, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
Возглас на полиелее
  • «Яко благослови́ся Имя Твое, и просла́вися Царство Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
Возглас после песен канона на утрене

На утреннем каноне малая ектения читается преимущественно три раза: по 3-й, 6-й и 9-й песне. Однако на Пасхальной утрене малая ектения читается после каждой песни канона, каждая со своим возгласом. Здесь приводятся все 8 возгласов. Выделены наиболее употребительные возгласы.

  • После 1 песни: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 3 песни: «Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 4 песни: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 5 песни: «Яко святи́ся и просла́вися пречестно́е и великоле́пое Имя Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 6 песни: «Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 7 песни: «Буди держава Царствия Твоего благослове́на и препросла́влена, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 8 песни: «Яко благослови́ся Имя Твое, и просла́вися Царство Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
  • После 9 песни: «Яко Тя хвалят вся силы небесныя, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».

 

Таблица 2a. Совпадения некоторых возгласов служб суточного круга с возгласами на Пасхальном каноне
Возглас по 1-й по 3-й по 4-й по 5-й по 6-й по 7-й по 8-й по 9-й
По 1-й кафизме +
По 2-й кафизме +
По 3-й кафизме +
На вечерне (по преподании мира после просительной ектении) +
На полиелее +
Возгласы на литургии
  • После 1 антифона: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков» — как после 1 кафизмы.
  • После 2 антифона с «Единородный Сыне»: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков» (как после просительной ектении).

Сугубая ектения

Сугубая значит «усиленная». После первых двух прошений клирос поёт «Господи, помилуй» 1 раз, затем на каждое прошение по 3 раза. В её начале диакон призывает верующих молиться особенно сосредоточенно, прибегая к милости и человеколюбию Господа.

 

Таблица 3. Сугубая ектения.
Священнослужитель Хор
Диакон или священник:

1. — Рцем[10] вси от всея души и от всего помышления нашего рцем.
2. — Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Этих двух прошений нет на вседневной вечерне и утрене всех видов (кроме утрени Великой субботы).

— Господи, помилуй (1 раз).
Поёт на каждое прошение.
3. — Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.
4. — Еще молимся о великом господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем Преосвященнейшем епископе (имярек) и о всей во Христе братии нашей.
5. — Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.
6. — Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных.
7. — Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея).
8. — Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.
— Господи, помилуй (3 раза).
Поёт на каждое прошение.
Священник даёт возглас.

На вечерне, утрене и литургии:

  • Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

На молебне:

  • Услыши ны Боже, спасителю наш, упование всех концев земли, и сущих в мори далече: и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй ны. Милостив бо и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
— Аминь.

Просительная ектения

Эта ектения называется просительной, потому что в ней верующие преимущественно молят Бога о благах, временных и вечных. В основе её лежат прошения, оканчивающиеся словами «у Господа просим», после которых клирос поёт «Подай, Господи». Первые два прошения завершаются клиросом обычным образом: «Господи, помилуй», — а последнее словами «Тебе, Господи».

Просительная ектения присутствует в следующих православных богослужениях:

Набор прошений ектении на вечерне и утрене различается в двух словах (буквально). Различаются также возгласы. Особенности просительной ектении на литургии бо́лее сложны и рассмотрены в следующем разделе. Ниже приведена таблица прошений на вечерне. Поправки для просительной ектении на утрени содержатся во всплывающих подсказках выделенных слов.

 

Таблица 4. Просительная ектения на вечерне.
Священнослужитель Хор
Диакон или священник:

1. — Исполним вечернюю молитву нашу Господеви.
Здесь на литургии вставляются дополнительные прошения (см. ниже).
2. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
3. — Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.
4. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
5. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
6. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим.
7. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
8. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове просим.
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
9. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
— Тебе, Господи.
Священник даёт возглас.

На вечерне:

  • Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

На утрене:

  • Яко Бог милости, и щедрот, и человеколюбия еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
— Аминь.

Ектении на литургии

Особенности просительной ектении на литургиях трёх видов

Две просительные ектении на литургии Иоанна Златоуста, две на литургии Василия Великого и одна просительная ектения литургии Преждеосвященных Даров(состоящая из видоизменённых прошений 1‑й и 2‑й просительных ектений обычной литургии) имеют дополнительные прошения. Основа же просительной ектении остаётся постоянной. В следующей таблице стандартные прошения просительной ектении для удобства сравнения затенены (серым цветом). Также для удобства понимания ектения на литургии Преждеосвященных Даров разбита на 2 логические части, столбец «Хор» опущен.

 

Таблица 4a. Просительная ектения на литургии
Иоанна Златоуста и Василия Великого Преждеосвященных Даров
Приготовление к принесению бескровной жертвы.
Ектения просительная 1-я. После великого входа. 
Священнослужитель Хор
1. — Испо́лним молитву нашу Господеви.
2. — О предложе́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся.
3. — О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
4. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся.
5. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
6. — Дне всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим.
7. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.
8. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
9. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим.
10. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
11. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем cудищи Христове просим.
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
12. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим. — Тебе, Господи.
Священник даёт возглас:

— Щедро́тами Единородного Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

— Аминь.

 

 

После великого входа.
Первая часть ектении.
Священнослужитель
1. — Испо́лним вечернюю молитву нашу Господеви.
2. — О предложе́нных и Преждеосвяще́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся.3. — …
Продолжение ектении см. ниже в этом столбце.

Евхаристический канон здесь отсутствует, поэтому дальше сразу идут прошения о приготовлении к причащению.

Ектения просительная 2-я. После пения «Достойно есть» или задостойника.
Приготовление молящихся к причащению.
Священнослужитель Хор
1. — Вся святыя помяну́вше, паки и паки миром Господу помолимся.
2. — О принесе́нных и освяще́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся.
3. — Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я[11] во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню́[12] благоухания духовнаго, возниспо́слет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.
4. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся.
5. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
6. — Дне всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим.
7. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.
8. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
9. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим.
10. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
11. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем cудищи Христове просим.
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
12. — Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
— Тебе, Господи.
Священник даёт возглас:

— И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога, Отца, и глаголати:

— Отче наш
Эта часть полностью совпадает с соответствующими прошениями 2‑й просительной (слева).

Продолжение ектении.
Священнослужитель
3. — Как в 2-й просительной (столбец слева)
4. — см. слева
5. — см. слева
6. — Вечера всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим.
7. — см. слева
8. — см. слева
9. — см. слева
10. — см. слева
11. — см. слева
12. — см. слева
Возглас священника тот же.

По окончании поётся «Отче наш».

Ектения об оглаше́нных

Возглашается на каждой литургии, в конце так называемой литургии оглашенных (после чтения Евангелия и сугубой ектении).

 

Таблица 5. Ектения об оглашенных
Священнослужитель Хор
1. — Помолитеся, оглашеннии, Го́сподеви.
2. — Ве́рнии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.
3. — Огласи́т их словом истины.
4. — Откры́ет им Евангелие правды.
5. — Соедини́т их Святей Своей Соборней и Апостольстей Церкви.
6. — Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
7. — Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните. — Тебе, Господи.
Священник даёт возглас:

— Да и тии с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

— Аминь.
В завершение диакон возглашает:

— Елицы оглашении, изыди́те; оглашеннии, изыдите; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

— Господи помилуй.

Ектения о готовящихся ко Крещению

Следует сразу после ектении об оглашенных на литургии Преждеосвященных Даров, начиная со среды Крестопоклонной (4‑й) седмицы Великого поста.

 

Таблица 6. Ектения об готовящихся ко Крещению
Священнослужитель Хор
1. — Елицы оглашеннии, изыдите; оглашеннии, изыдите; елицы ко Просвещению, изыдите; помолитеся, иже ко Просвещению.
2. — Ве́рнии, о иже ко святому Просвещению готовящихся братиях и спасении их, Господу помолимся.
3. — Яко да Господь Бог наш утвердит их и укрепит.
4. — Просветит их просвещением разума и благочестия.
5. — Сподобит их во время благопотребно бани пакибытия, оставления грехов и одежди нетления.
6. — Породит их водою и духом.
7. — Да́рует им совершение веры.
8. — Сопричтет их святому Своему и избра́нному стаду.
9. — Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
10. — Иже ко Просвещению, главы ваша Господеви приклони́те. — Тебе, Господи.
Священник даёт возглас:

— Яко Ты еси Просвещение наше и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

— Аминь.
В завершение диакон возглашает:

— Елицы ко Просвещению, изыди́те; иже ко Просвещению, изыдите; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

— Господи помилуй.

Ектения заупокойная (о усопших)

Совершается во все дни церковного года (кроме воскресных дней, двунадесятых и храмовых праздников) после сугубой ектении на литургии, при открытых царских вратах, обычно с кадилом в руке возглашающего священнослужителя. Совершается также на отдельных заупокойных службах.

 

Таблица 7. Ектения о усопших
Священнослужитель Хор
Всплывающие подсказки указывают на видоизменение прошений в случае моления об одном/одной усопшей
1. — Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, мóлим Ти ся, услыши и помилуй.
2. — Еще молимся о упокоении душ усопших раб Божиих (имярек) и о еже проститися имвсякому прегрешению, вольному же и невольному.
3. — Яко да Господь Бог учинит ду́ши их, иде́же праведнии упокоя́ются.
— Господи, помилуй (3 раза).
Поёт на каждое прошение.
4. — Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.
— Подай, Господи.
5. — Господу помолимся.
— Господи, помилуй.
Священник по окончании молитвы об усопших даёт возглас:

— Яко Ты еси Воскресение и живот, и покой усопших раб Твоих (имярек), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылáем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

— Аминь.

 

Перейти к верхней панели